Dlouhé období bezbarvé monotematické zimy se v přírodě i v našem myšlení mění na paletu plnou barev a života. Nespočet lidí pozoruje s příchodem jara zlepšení nálady. Může za to více slunečných dní? Bezesporu! Podle nás je to ale i působením jasnějších a zářivějších barev. Proč bychom si jinak s úderem března tak ochotně zdobili parapety narcisy, hyacinty, petrklíči a dalšími barevnými jarničkami?
Asociace barev a jejich psychologický význam
Význam asociací barev je částečně ovlivněn individuálními zkušenostmi, kulturou a osobními preferencemi. Zajímavé je sledovat, jak se tyto asociace mohou lišit v různých částech světa a jak jsou využívány ve vizuálním umění, designu a marketingu k ovlivňování našich emocí a rozhodnutí.
Na University of Sussex provedl G. F Smith průzkum, ve kterém se ptal bezmála 27.000 lidí na jejich oblíbenou barvu. Lidé nejčastěji jmenovali zelenou a modrou. Tipnete si proč? Důvodem je spojitost těchto barev s přírodou, ve které se nejčastěji objevují (voda, lesy, tráva).
Podle jedné z teorií si lidé objektivizují barvy podle předmětů, se kterými se často setkávají. Na základě toho, zda mají dané předměty v oblibě se rozhodují, mají-li danou barvu rádi či neradi. Další z teorií říká, že preference barev vychází z úsudku, jak čistě nebo špinavě / aktivně nebo pasivně / teple nebo chladně na nás působí.
Jak na vás působí barvy sešitů z limitované edice 2023? Patří některá z těchto barev i mezi vaše nejoblíbenější?
Rodí se asociace barev v našem mozku nebo jsou dány kulturně?
Na to se podívala fakulta sociálních věd na University of Ottawa a jednoznačnou odpověď nenašla. Zatímco některé barevné preference jsou dány kulturně, jiné si vytváříme na základě zkušeností a emocí s nimi spojenými. Jako příklad v Ottawě uvádějí Halloween a oranžovou, což pro nás můžete být v rámci našeho sociokulturního kontextu irelevantní. Pro Američany ale tahle konotace zaručeně funguje.
Barvy vnímáme přirozeně na základě toho, jaké pro nás představují signály. Většina z nás intuitivně pozná, jaké barvy v přírodě představují nebezpečí, a které naopak působí klidně až konejšivě. Zatímco si někdo červenou asociuje s nebezpečím, pro jiného to může být na první pohled barva lásky. Lišíme se člověk od člověka, kontext od kontextu a kultura od kultury.
Nejčastější asociace barev, které se objevují napříč průzkumy:
Červená: často spojována s vášní, láskou, ale také s nebezpečím a energií. V některých kulturách je považována za barvu štěstí a prosperity. Dle průzkumu G. F Smith lidé červenou nejčastěji přiřadili k ohni, sebejistotě, moci, podzimu, k módě a vášni. V této sebejisté hot barvě u nás najdete novinku Inspiroblok, luxusní zápisník s deskami z buničiny.
Modrá: symbolizuje klid, stabilitu a důvěru. Je často využívána ve firemním prostředí nebo v léčebném kontextu pro své uklidňující účinky. Lidé ji dále spojují s barvou vody, sílou, sebejistotou, hlasitostí, s barvami země, s inovacemi, lifestylem, relaxací, klidem atd. Našeho grafika modrá dost baví, takže v této silné barvě najdete velkou spoustu sešitů i diářů.
Zelená: příroda, obnova a harmonie. Má také symbolický význam v některých kulturách, například jako barva štěstí. Lidé ji pod G. F Smitha přiřazují nejčastěji k jaru a barvám země. Ale také k udržitelnosti. V zajímavém odstínu zelené je náš ahoj! sešit.
Žlutá: je spojována s optimismem, radostí, energií a nadějí. Může podporovat pozitivní myšlení a aktivitu. Je to další z barev jara, síly, ohně a opět udržitelnosti.
Černá: má mnoho konotací, včetně elegance, tajemství a formálnosti. Pokud by se vám hodil takový elegantní černý deník, sáhněte třeba po Vegabloku z veganské kůže.
Bílá: čistota, nevinnost a jednoduchost. V různých kulturách však může mít odlišné významy. V některých kulturách je bílá spojena se smrtí, zatímco v jiných s novými začátky.
Čekali byste zelenomodrou, fialovorůžovou a oranžovou jako asociaci k barvám deště? Možná vás překvapí, že stejné barvy lidé v průzkumu G. F. Smitha spojili s gastronomií. Pokud by vás zajímaly další nejčastější asociace, doporučujeme prolistovat pestrobarevnou knihu The World’s Favourite Colour Project.
Proč by vás tohle mělo zajímat? Protože pokud v lidech potřebujete vyvolat určitou emoci nebo jim podvědomně ukázat call to action (například, když vytváříte značku/logo/nebo se jen rozhodujete jakou barvou natřete pracovnu) může vám vhodně zvolená barva pomoci s vytyčeným cílem.
Až si u nás budete příště vybírat barvu kroužkového bloku na poznámky, nové gumičky nebo třeba washi pásky, vnímejte, po jaké barvě automaticky saháte. A zkuste se zamyslet proč.
Jak se vybírá barva roku a co o 2024 vypovídá Peach Fuzz?
Společnost Pantone vyhlašuje už více než 12 let každý prosinec barvu roku. Vybraný odstín pak bez nadsázky diktuje směr, kterým se bude následující rok ubírat svět módy i designu. Kromě toho jde i o reflektování nálady společnosti a daného historického okamžiku.
Tým expertů z Pantone Color Institute provádí rozsáhlý výzkum, při kterém analyzuje aktuální události ve světě. Zohledňují se při tom trendy v různých odvětvích a sociálních a politických událostech. Po provedení analýzy tým Pantone Color Institute vybírá jednu barvu, kterou považuje za nejreprezentativnější pro daný rok. Tato barva pak slouží jako inspirace pro designéry, módní návrháře a další profesionály, kteří pracují s barvami.
Sametově broskvová (Peach Fuzz) je barvou roku 2024 a 25. barvou, kterou vybral Pantone. Má odrážet kolektivní touhu po relaxaci a evokovat něžnost i vrozenou touhu po blízkosti a spojení.
Nezapomeňte, že i do svých diářů a deníků dostáváte emoce pomocí barev. Pro tyto účely máme v nabídce skvělé tenké fixy Edding, které jsou pro všechny amatérské umělce, módní návrháře, ale i pro nadšené tvořilkovské duše. Nebo sáhněte po oblíbených oboustranných fixách Tombow. Celou baletu barev pak najdete u našich doplňků.